پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
29 خرداد 1400 - 11:18
گزارش

بازتاب گسترده انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه های جهانی

انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه های جهانی با بازتاب گسترده و قابل توجهی همراه بوده است
کد خبر : 9314

پایگاه رهنما:

رسانه‌های خارجی همزمان با شروع «سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری»، «ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا»، «انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری» و «انتخابات میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی» به بازتاب این رویداد پرداختند. این رسانه‌ها به ویژه به مشارکت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری اشاره کردند.

 

انتخابات ریاست جمهوری ایران درکانون توجه رسانه های عربی

رسانه های عربی با اختصاص بخشی از اخبار خود به انتخابات ایران به بررسی آن از نقطه نظرات گوناگون پرداختند. در این میان برخی از این تحلیل ها مغرضانه و هدفمند در جهت تخریب این رویداد سیاسی است که از مهمترین آنها می توان به روزنامه الشرق الاوسط و شبکه تلویزیونی العربیه عربستان اشاره کرد که در جریان تبلیغات نامزدها با هدف مخدوش کردن چهره انتخابات در ایران سعی در اتهام زنی و شایعه پراکنی گسترده دارند.

از سوی دیگر برخی رسانه ها نیز به انعکاس سخنان نامزدها و تبلیغات آنها پرداخته و گفته های آنها را مورد ارزیابی قراردادند مانند پایگاه خبری «عربی پست» که  با تحلیل شرایط موجود در ایران چالش های پیش روی رئیس جمهور منتخب آینده را بررسی کرده است.

در گزارش عربی پست، ۵ چالش اصلی پیش روی رئیس جمهور بعدی را که لازم است تا با ارائه راهکارهای مناسب آنها را حل و فصل کند، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته که عبارتند از:  همه نامزدها اتفاق نظر دارند که اولویت اصلی احیای اقتصادی است که به دلیل تحریم های پس از خروج دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده از توافق هسته ای ایران  و شیوع کووید-۱۹ آسیب دیده است اما شرایط موجود اقتصادی از کجا آغاز شد؟

عربی پست افزود: در شرایطی که اقتصاد ایران این روزها  شرایط مطلوبی ندارد و بیکاری و افزایش قیمت اجناس بر این کشور سایه افکنده است انتخاب فردی شایسته با تدابیر هوشمندانه و برنامه ای قوی می تواند این کشور را از شرایط موجود خارج کند و امیدها را به مردم آن بازگرداند.

بر این اساس «تری کاول» از انستیتوی روابط بین الملل و استراتژیک در پاریس به شبکه «سی ان ان» گفت که اگر ایران در جهت بهبود اقتصادی در مسیر درستی گام بردارد  شاهد رشد سریع و تورم پایین در این کشور خواهیم بود و می توان اقتصاد کلان را برای این کشور پیش بینی کرد.

پایگاه خبری «لبنان ۲۴» نیز با پرداختن به انتخابات ریاست جمهوری ایران در تاریخ ۲۸ خرداد، بیانیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان را در این زمینه منتشر کرده که در آن آدرس حوزه های  رای گیری و جزییات مربوط به چگونگی شرکت در انتخابات را توضیح داده است. در این گزارش، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، حسینیه امام حسین (علیه السلام) در نبطیه در جنوب شرقی لبنان و مرکز امام مهدی (عج) سه مرکز اصلی رای گیری معرفی شده است.

در این گزارش همچنین یادآوری کرده است که کلیه ایرانیانی که هجده سال از عمر خود را گذرانده اند می توانند با ارائه شناسنامه ایرانی یا گذرنامه ایرانی در این انتخابات شرکت کنند. کلیه اقدامات لازم در این زمینه توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است و شعب اخذ رأی از ۸ صبح جمعه (۲۰۲۱/۶/۱۸) تا ساعت ۶ عصر دایر خواهد بود.

شبکه تلویزیونی المیادین نیز با اختصاص گزارش های جداگانه ای به بررسی نامزدها و اوضاع جامعه ایران در زمان انتخابات پرداخته است و برنامه های متنوعی را در این زمینه برای مخاطبان پخش می کند. در گزارش های المیادین، علاوه بر مصاحبه های خیابانی، روند تحولات انتخاباتی در ایران را در قالب میزگردهایی با شرکت کارشناسان عرب و ایرانی بررسی می کند.

شبکه تلویزیونی المنار نیز با انعکاس انتخابات در ایران فضای انتخاباتی را در گفتگو با کارشناسان این شبکه مورد بحث قرار می دهد.

پایگاه های خبری العهد، الاخبار، عربی ۲۱ و روزنامه ای النهار، الجمهوریه و القدس العربی نیز انتخابات ایران را در سرنوشت این کشور بسیار مهم برشمرده و مشارکت مردم در این دوره را برای رقم زدن آینده ای بهتر در انتخاب اصلح ترین فرد برشمرده اند. این منابع خبری با اشاره به حضور مردم در این دوره اذعان کردند که وجود برخی فرضیه انگاری ها حاکی از مشارکت اندک مردم در این انتخابات است اما به نظر می رسد که فضای انتخاباتی در روزهای پایانی کمی رونق گرفته و دیگران را برای رای دادن تشویق می کند.

اگر بخواهیم به طور کلی موضع رسانه های عربی در قبال انتخابات ایران را جمع بندی کنیم می توان آنها را در گروه موافق و معارض تقسیم بندی کرد. گروهی که منصفانه به روند انتخابات در ایران می پردازند و گروهی که مغرضانه و هدفمند به دنبال تخریب و ایجاد شائبه های نادرست از این رویداد ملی هستند و تلاش دارند پالس های منفی را برجسته کنند. در میان این گروه از رسانه ها، العربیه و الشرق الاوسط از سایرین تقلای بیشتری می کنند.

 

بازتاب انتخابات ریاست جمهوری ایران در رسانه های ترکیه

برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در رسانه های ترکیه بازتاب گسترده ای داشت.

رسانه های ترکیه در سطح وسیع به انعکاس ابار مربوط به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی پرداختند و به طور عمده در اخبار مرتبط با انتخابات ایران عبارت "سرنوشت ساز" را به کار برده اند.

شبکه های خبری ان تی وی و سی ان ان ترک در بخش های خبری خود اخبار این انتخابات را با عبارت انتخابات سرنوشت ساز در ایران به اطلاع مخاطبین خود رسانده اند.

خبرگزاری آناتولی که خبرگزاری رسمی ترکیه بشمار می رود، از صبح امروز و بعد از شروع رای گیری به رغم فاصله یک ساعت و نیمه بین ترکیه و ایران در مرحله نخست در یک گزارش بلند شروع انتخابات را خبر داد .

این خبرگزاری پس از آن اخبار مرتبط با حضور رهبر معظم انقلاب در کنار صندوق رای را مخابره کرد و سپس رای دادن رییس جمهور و هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری را به اطلاع مخاطبین خود رساند. این خبرگزاری همچنین عکس های مرتبط با رای دادن نامزدهای ریاست جمهوری و مسوولین بلندپایه ایران را نیز به اطلاع مخاطبان خود رساند.

بسیاری از شبکه های خبری و اینترنتی ترکیه به نقل از خبرگزاری آناتولی اخبار خود در زمینه انتخابات ریاست جمهوری ایران را منتشر کرده اند.

شبکه تلویزیون دولتی ترکیه ( تی آر تی) در خبری در زمینه انتخابات ایران با تیتر " مردم ایران به پای صندوق های رای رفتند" نوشت: مردم ایران برای انتخاب رییس جمهور جدید از صبح امروز به پای صندوق های رای رفتند.

به گزارش تی آر تی در ایران ۵۹ میلیون نفر جایز شرایط رای دادن هستند و از هفت نامزدی که صلاحیت آنان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته بود، سه نفر از انتخابات کناره گیری کردند.

پایگاه اینترنتی "حریت" با تیتر " ایران رییس جمهور خود را انتخاب می کند" نوشت: چهار نامزد ریاست جمهور امروز در رقابت با یکدیگر هستند.

حریت با اشاره به اینکه نتایج اولیه انتخابات از بعد از نیمه شب اعلام خواهد شد افزود: پیش بینی می شود نتیجه قطعی انتخابات تا ظهر فردا اعلام شود.

قریب به تمامی پایگاههای اینترنتی خبری ترکیه با مضامین مشابه انتخابات ریاست جمهوری ایران را بازتاب داده اند.

 

واکنش رسانه های غربی به برگزاری انتخابات ایران

بخش انگلیسی خبرگزاری بی بی سی نیز با تهیه گزارشی بلندبالا درباره انتخابات امروز ایران، به معرفی نامزدها، پیش بینی درباره اینکه کدام یک از آنها برنده نهایی خواهد بود؛ اینکه نحوه گزینش و رد صلاحیت نامزدها چگونه بوده است و مواردی از این قبیل پرداخت حال آنکه در نهایت، با استناد به برخی نظرات به اصطلاح کارشناسانه، تحلیلی از نحوه اداره کشور در صورت برنده شدن یک نامزد اصول گرا و تاثیر این روند بر مسائل اجتماعی، سیاسی و برجام ارائه کرد. این رسانه انگلیسی همچنین تردیدهایی را در باره حضور پرشور مردم در صحنه انتخابات ۱۴۰۰ مطرح کرد و بدون کوچک‌ترین اشاره‌ای به تحریم‌های آمریکا، ضعف‌های اقتصادی را از دلایل آن دانست.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک با پوشش زنده انتخابات امروز ایران، گزارشی لحظه به لحظه از وقایع ارائه می‌دهد که شامل تصاویری از حضور پرشور مردم در حوزه‌های اخذ رأی، مشارکت حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در انتخابات، حال و هوای رأی گیری بر سر مزار شهید حاج قاسم سلیمانی و موارد دیگر است.

خبرگزاری رویترز با لحن مغرضانه‌ای که خاص رسانه‌های غربی است، تلاش کرد تا بیش از آنکه روی حضور پررنگ مردم در انتخابات ریاست جمهوری ایران مانور دهد؛ به تحلیل‌هایی درباره وضعیت اقتصادی و پیش بینی اینکه پیروزی از آن کدام یک از نامزدها خواهد بود؛ بپردازد.

منبع: الوقت

ارسال نظرات